Politețea, amabilitatea, bunătatea, manierele (în general) lipsesc din multe aspecte ale afacerilor de azi. Parcă oamenii nu mai văd necesare bunele maniere, iar cultura socială de azi face totul și mai confuz.
Totuși, bunele maniere sunt esențiale pentru a dezvolta o relație de business constructivă. Iar ceea ce stă la baza acestei relații este comunicarea. Pentru ca oamenii și companiile să se dezvolte sustenabil, trebuie să existe un obiectiv comun (dincolo de cel financiar), stabilit printr-o comunicare activă. Trebuie să învățam să ascultăm, să avem contact vizual cu vorbitorul și să-i arătăm acestuia că suntem implicați în discuție.
Zâmbește și păstrează contactul vizual!
Am participat recent la o conferință la care participanții erau persoane cu funcții importante în departamentele de marketing și management ale companiei. Unul dintre speakerii panelului era marketing manager într-o companie de retail, prezentă pe piața din România de mulți ani. Am fost dezamagită să constat o prezență neglijentă din punct de vedere al apariției și expresiilor faciale, ceea ce mi-a sugerat că persoana nu se simțea bine să fie pe scenă, nu a considerat (poate) că este un eveniment important ori are alte probleme pe cap. Cu toate acestea, modul în care ne prezentăm în fața unor participanți (care au venit la acel eveniment tocmai pentru a ne asculta) este foarte important pentru imaginea noastră personală, dar și pentru compania pe care o reprezentăm. Așa că, este bine să lăsăm problemele acasă sau la birou și să adoptăm o atitudine pozitivă.
În același panel, am fost bucuroasă să descopar un alt speaker, care s-a facut remarcat din primul moment. O imagine impecabilă, un mers sigur, o expunere coerentă și plină de încredere.
Dacă vorbim despre întalnire față în față, studiile arată că 55% din percepția celorlalți este bazată pe ”apariție”, 7% pe cuvinte și 35% reprezintă tonul vocii. Așadar, imaginea contează!
Fii îmbrăcat corespunzător la fiecare ieșire în public, pentru că ești mereu „pe o scena„ și poți cunoaște oricând noi parteneri!
La întâlniri și evenimente nu întârzia, prezintă-te cu câteva minute înainte și vino întotdeauna pregătit cu pix și agendă. Oricât de bună ai memoria, aceste două ultime elemente transmit faptul că nu ești superficial. Astfel, vei da dovadă că te-ai pregatit pentru eveniment/întalnire și ești gata să-ți notezi cele mai importante informații.
Spune întotdeauna „mulțumesc„ și „te rog frumos„ atunci când interacționezi cu ceilalți și folosește un ton neutru.
Nu ridica niciodată vocea, fii politicos și arată respect!
Limbajul non-verbal este, cel mai adesea, mult mai grăitor decât comunicarea verbală. Gesturile, poziția corpului, expresiile faciale, toate exprimă emoții și atitudini. Așa că, fii intotdeauna deschis către persoana cu care interacționezi și zâmbește! Brațele încrucișate vor transmite ca ești o persoană dezinteresată sau ai atitudine defensivă, o strângere de mână prea moale va transmite că ești o persoană ușor de dominat, în timp ce mutarea greutății de pe un picior pe altul înseamnă că ești nerăbdător sau intimidat.
Un alt aspect ce ține de bunele maniere în business este comunicarea prin email. Să răspunzi corespondenței este un gest de profesionalism. Consider că, indiferent dacă ai lucrat sau nu cu o persoană, este frumos să răspunzi unei propuneri din partea acesteia. Nu vorbesc aici despre spam-uri sau alte mailuri similare, ci de niște email-uri care au legătura cu activitatea pe care o desfășori. Vor spune unele persoane că se primesc atât de multe email-uri, încât timpul nu le permite să răspundă tuturor. Eu nu cred asta. Eu cred că este doar o proastă gestionare a timpului și lipsă de interes. Discuția este foarte amplă. Eu raspund tuturor mailurilor (care nu intră în spam) printr-un mesaj în care anunț persoana respectivă că mailul său a fost primit, iar dacă va prezenta interes pentru activitatea noastră, o vom contacta. Eu mă bucur foarte mult când primesc, la rândul meu, un email similar de la cei cărora le transmit un email.
Atunci când trimiți un email încearcă să recitești mesajul înainte de a-l trimite. Ține de o bună organizare și arăți profesionalism când trimiți un email corect, către persoana corectă. Și eu am trecut printr-o experiență negativă, în sensul în care am dorit să trimit un material în format word, dar am atațat contractul cu clientul, care evident era confidențial. De atunci, am încercat să verific de mai multe ori atașamentele și să recitesc mailul, să mă asigur că este corect din punct de vedere conținut, dar și gramatical.
Acestea sunt câteva aspecte pe care le consider importante pentru a crea o imagine pozitivă personală, dar și brandului pe care îl reprezint. Dacă ai și alte sugestii, te invit să lați comentariul tău la articol. Toate cele bune!
Comenteaza