Multe companii mici și mijlocii, tineri antreprenori simt presiunea pieței în domeniul în care activează. Ne luptăm să câștigăm un procent dintr-o piață dominată de corporații, o piață în care standardizarea ofertelor ne obligă să aliniem costurile, ceea ce poate fi o provocare.
Există, însă, instrumente care, indiferent de domeniul în care activați, vă ajută să iesiți dintr-un spațiu cu o concurență acerbă și să creați un spațiu de piață de necontestat, cu o creștere puternică și profitabilă.
Dacă abordarea convențională este aceea de a depăși concurența printr-o strategie în interiorul segmentului de piață existent, vă provoc să adoptați o logică strategică diferită, ce poartă numele de inovare valorică.
Prin aceasta strategie de inovare valorică veți reuși să vă desprindeți de concurență, iar asta nu presupune un compromis între valoarea oferită și cost, ci presupune să urmăriți diferențierea și crearea unei valori superioare la un cost redus.
Am să dau un exemplu, pentru a fi mult mai ușor de înțeles această strategie. Ați auzit, cu siguranță, de Cirque du Soleil. Cirque du Soleil a reușit să se diferențieze de concurență, ci nu să concureze cu ea. Circul nu mai este azi ce a fost în trecut. Numărul spectatorilor s-a redus tot mai mult, au fost impuse anumite reglementări cu privire la folosirea animalelor în spectacole și, nu în ultimul rând, au apărut noi forme de divertisment.
Ce a făcut Cirque du Soleil? Nu s-a luptat să-și crească afacerea prin atragerea publicului, reprezentat în mare parte din copii, de la concurență.
Cirque du Soleil a creat o nouă piață, făcând concurența irelevantă.
S-a adresat adulților și clienților din corporații dispuși să plătească un preț mai mare pentru o experiență cu totul diferită. Cirque du Soleil a creat o poveste, cu muzică, cu dans, a dezvoltat producții noi extrase din sfera teatrului. Au redus costurile cu animalele, au eliminat numerele periculoase și au gândit un nou tip de spectacol la un preț mai ridicat. Întregul sistem al activităților a fost vizat de strategia inovării valorice.
Ca să puteți elabora o astfel de strategie, trebuie să cunoașteți starea curentă a pieței pe care activați și să începeți să vă orientați atenția de la concurență la alternative și de la clienți la non-clienții industriei. Asta vă va ajuta să redefiniți industria și să creați valoare pentru o categorie de consumatori care depășesc granițele industriei.
Urmăriți diferențierea și costul redus, desprinzându-vă de trocul valoare-cost!
Cum puteți face asta? Iată ce trebuie să luați în considerare:
- Orientați-vă spre industriile alternative! Cei de la Cirque du Soleil au inclus în spectacolele lor producții inspirate din teatru.
- Orientați-vă spre grupurile strategice din interiorul industriei! Acestea se construiesc pe două dimensiuni: preț și performanță.
- Urmăriți lanțul de consumatori! Putem vorbi aici de cumpărătorii efectivi ai produsului, utilizatorii propriu-ziși, dar mai sunt și influențatorii.
- Orientați-vă spre ofertele complementare de produse și servicii! Gandiți-vă ce se întâmplă înainte, în timpul și după utilizarea unui produs. Cum puteți elimina toate aceste probleme printr-o ofertă de produse sau servicii complementare?
- Observați emoția exercitată asupra cumpărătorilor, dar și funționalitatea produsului/serviciului! Pentru un produs mai degrabă funțional, puteți adăuga o notă emoțională, dar și invers.
- Priviți în viitor! Nu mai este o noutate pentru nimeni că trăim într-o eră dominată de tehnologie și sisteme cloud. Participați la modelarea tendințelor externe în timp și nu vă concentrați pe adaptarea la tendințele externe, pe măsură ce ele apar.
Sper ca aceste rânduri să vă ajute să va regândiți strategia de business, dacă cea actuală nu a dat rezultate foarte bune și dacă vă doriți o dezvoltare sustenabilă.
Comenteaza