Musashi Miyamoto este unul dintre cei mai cunoscuți eroi japonezi, un „sfânt al sabiei„, imaginea războinicului de succes, samuraiul care a reușit să-și controleze mintea, corpul și spiritul. Lucrarea sa „Cartea celor cinci cercuri„ (Gorin no Sho) este citită azi peste tot în lume, în special de către oamenii de afaceri.

Ce au în comun samuraii și oamenii de afaceri? Câteva răspunsuri ar fi: luarea deciziilor, construirea echipelor, armonizarea securității cu productivitatea și flexibilitatea, acceptarea schimbărilor.

Am extras din cartea lui Musashi mai multe învățături, iar câteva dintre ele îți sunt dezvăluite mai jos. Înainte însă de a începe să le enumăr, vreau să-ți cer o favoare: dacă acest material ți-a fost util sau dacă știi pe cineva care s-ar bucura să-l citească, nu ezita să-l distribui. Cu fiecare nouă informație pusă la dispoziția oamenilor de afaceri susținem mediul de business românesc.

Așadar, iată care sunt cele 10 principii de business pe care le-am extras din „Cartea celor cinci cercuri„:

  1. Fii sincer cu tine însuți! – Pe câmpul de luptă, orice eroare de judecată ar fi putut să-l coste viața pe Musashi. Poate că noi nu trăim viața periculoasă a samurailor sau a războinicilor, dar este la fel de important și în business să evităm să ne auto-decepționăm.

Pe frontispiciul templului lui Apollo din Delphi, stătea scris: “Cunoaște-te pe ține însuți”. Cu toții cunoaștem acest principiu, dar e ușor să cădem în capcana supraestimării sau a subestimării. Să fii sincer cu tine însuți e precum igiena personală, trebuie să faci asta regulat, altfel ar putea să-ți dăuneze. Iar asta înseamnă că trebuie să înțelegi situația în care te afli (atât cea personală, cât și cea de business), să fii realist și să-ți modelezi judecata în funcție de toate datele.

2. Lărgește-ți cunoștințele! – În secolele XVI-XVII, a fi expert în orice părea un lucru mult mai facil de obținut decât în zilele noastre. Astăzi, nimeni nu poate stăpâni orice artă, cu toate acestea trebuie să ne străduim să fim bine informați în mai multe domenii. Analizează-ți aptitudinile și vezi la care dintre acestea ai nevoie de îmbunătățiri, pentru a-ți crește afacerea. Care dintre aceste aptitudi ar putea deveni o necesitate în viitor și cum le poți îmbunătăți?

3. Fii organizat, dar adaptabil (flexibil)! Apa este ordonată și flexibilă în același timp. Ea poate avea forța să inunde un oraș întreg, dar poate să și pătrundă prin cele mai mici crăpături. Musashi iubea să contemple natura și să extragă cele mai valoroase principii, pe care să le aplice în propria sa viață.

Cel mai facil mod de a analiza flexibilitatea business-ului tău este într-o negociere. În orice negociere, trebuie să ai toate informațiile necesare la „degetul mic„ înainte de a întra în întâlnire. Trebuie să fi făcut cercetări și să fi învățat despre oponentul tău. Trebuie să fi luat în calcul mai multe versiuni de scenarii. Cu cât ești mai bine pregătit, cu atât mai flexibil și dinamic vei fi în cadrul negocierii.

Fiind pregătit/ă și, la orice obiecție va avea oponentul/partenerul tău de afaceri, vei putea răspunde cu ușurință, cu exactitate, într-un mod care, adeseori, va surprinde.

4. Cercetează starea oponentului! – În cartea sa, Musashi ne recomandă să cercetăm circumstanțele actuale ale oponenților/competitorilor. Ca să fii imprevizibil, trebuie să știi ce pregătește oponentul. Fie că negociezi un contract sau vrei să faci o vânzare, află toate detaliile despre „cealaltă parte„ înainte de a interacționa cu ea.

5. Nu ignora detaliile! – În epoca pre-modernă, luptătorii de elită erau antrenați să fie atenți la tot ceea ce îi înconjura. Musashi dezvăluie în cartea sa influența pe care Budismul Zen a avut-o asupra lui. Practicile maeștrilor zen l-au ajutat să-și îmbunătățească atenția pentru detalii și să răspundă instant la situații neprevăzute. Nu trebuie să urmezi aceleași practici, dar lărgește-ți orizonturile și decide să practici observarea în anumite aspecte ale afacerii tale. Acordă atenție chiar și așa ziselor „mărunțișuri„!

6. Nu-ți alege o „cale favorită„ de a face lucrurile! – Dacă faci lucrurile la fel de fiecare dată, oamenii vor începe să observe care este metoda ta de lucru și vor găsi soluții pentru a te combate. Fă o listă cu instrumentele și metodele pe care le folosești cel mai des și caută pentru fiecare alternative. Obișnuința de a „lupta mereu cu aceeași armă„ te poate costa timp și bani.

7. Folosește-ți intuiția! – Psihologii spun că, prin intermediul simțurilor, preluăm mult mai multe informații decât utilizăm. Samuraii medievali se antrenau pentru a fi capabili să acceseze aceste informații senzoriale, fapt care le oferea un avantaj. Percepe lucrurile care nu pot fi văzute! Poți numi asta instinct sau al șaselea simț, dar oamenii au adesea abilitatea de a percepe lucruri care nu sunt vizibile cu ochiul liber.

8. Viteza nu este întotdeauna o virtute! – În afaceri, oamenii încearcă tot timpul să facă lucrurile cât mai repede cu putință, ideea fiind aceea că: ești cu atât mai productiv cu cât faci lucrurile mai rapid. Ai primit, probabil, răspunsuri, precum: vreau să fie gata ieri.

Viziunea lui Musashi este diferită. El spune că trebuie să găsești o armonie, uneori să te miști mai repede, alteori mai încet, în funcție de nevoi. Motto-ul împăratului roman Augustus era ”Festina lente„ sau, pe românește, „Grăbește-te încet!„. Pentru următorul proiect, alocă-ți timp pentru acele îndatoriri care necesită timp de gândire sau care nu depind de controlul tău direct!

9. Fii un manager mai bun! – Să fii un manager bun se învață. Și chiar dacă nu ai în denumirea funcției acest cuvânt, trebuie să fii bun să administrezi anumite lucruri, cele care țin de funcția ta. Arta management-ului presupune să obții rezultate excelente prin utilizarea resurselor disponibile. Să fii un bun manager nu este numai despre a ghida oameni, uneori este mult mai mult.

A fi un bun manager poate însemna să te trezești în miez de noapte și să preiei de la aeroport parteneri de afaceri care s-au decis în ultimul moment să-ți facă o vizită. Ca să fii un bun manager trebuie să te auto-disciplinezi. Și nu există o singură cale pentru a deveni un manager bun, fiecare are stilul propriu de a face lucrurile. Fii tu însuți, dar fii bun făcând asta!

10. Observă micile schimbări! – Musashi transmite prin intermediul ”Cărții celor cinci cercuri„ că ar trebui să ne cultivăm abilitatea de a percepe atât lucrurile mari, dar și pe cele mici. Iar rațiunea din spate este aceea că acestea din urmă ar putea deveni mari într-o zi. De exemplu, micile schimbări în piața pe care activezi sunt, uneori, extrem de importante, ele pot influența afacerea.

Cartea lui Myiamoto Musashi este plină de învățături, acestea fiind doar 10 dintre principiile pe care le-am extras. Sper să îți fie de folos!

Urmărește-ne și în social media, acestea sunt conturile noastre:

Facebook: https://www.facebook.com/enTourageCommunications

Instagram: https://www.instagram.com/entourage_agentiemarketing/